În data de 18 octombrie 2019 au intrat în vigoare NORMELE METODOLOGICE privind coordonarea şi supravegherea prin misiuni de îndrumare metodologică a stadiului implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial la entităţile publice (Ordinul 1054/2019)
Normele stabilesc cadrul metodologic privind coordonarea şi supravegherea prin misiuni de îndrumare metodologică a stadiului implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial la entităţile publice, în conformitate cu Ordinul Secretarului General al Guvernului nr. 600/2018.
1. Etapele procesului de implementare şi dezvoltare a sistemului de control intern managerial în cadrul entităţilor publice:
1.1) stabilirea obiectivelor generale ale entităţii publice, precum şi a celor specifice ale compartimentelor de la primul nivel de conducere prin elaborarea documentelor de management organizaţional, planificare strategică instituţională sau a oricărui alt document de management care să includă obiective generale şi specifice;
1.2) stabilirea activităţilor şi procedurilor – după etapa de stabilire a obiectivelor generale de către conducerea entităţii publice şi a celor specifice de către conducătorii compartimentelor de la primul nivel de conducere, aceştia din urmă vor identifica activităţile ce conduc la îndeplinirea obiectivelor specifice.
1.3) identificarea şi gestionarea riscurilor în vederea eliminării sau diminuării probabilităţii de apariţie a riscului şi impactului acestuia asupra realizării obiectivelor.
Managementul riscurilor presupune elaborarea următoarelor documente, după caz:
1.4) Programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial, care se actualizează de Secretariatul tehnic al Comisiei de monitorizare;
Programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial conţine în mod obligatoriu următoarele:
a)obiectivul entităţii în domeniul controlului intern managerial – în funcţie de stadiul implementării sau dezvoltării acestuia;
b)pentru fiecare standard de control intern managerial se stabilesc activităţi, responsabili şi termene, precum şi alte elemente relevante care ajută la implementarea cerinţelor generale precizate de standardele de control intern.
1.5) managementul documentelor (interne şi externe), proces care constă în principal în intrarea şi înregistrarea documentelor, analiza şi distribuirea acestora, prelucrarea, elaborarea răspunsurilor, revizuirea acestora, avizarea, aprobarea, ieşirea documentelor, distribuirea la destinatarul final şi arhivarea.
În acest sens se creează un control integrat asupra ciclului de viaţă al documentelor, precum şi o accesibilitate uşoară la acestea pentru conducere şi angajaţii entităţii publice;
16) stabilirea sistemului de monitorizare a desfăşurării activităţilor.
În vederea stabilirii îndeplinirii obiectivelor şi a modului de realizare a acestora sunt necesare o monitorizare a desfăşurării activităţilor în ansamblul lor şi o evaluare a gradului de realizare a obiectivelor pe baza unor indicatori de performanţă, prin compararea rezultatului-ţintă aşteptat cu valoarea efectivă a acestuia obţinută în momentul evaluării;
1.7) autoevaluarea realizării obiectivelor – sistemul de monitorizare a desfăşurării activităţilor, stabilit la începutul fiecărui an la nivelul fiecărui compartiment de la primul nivel de conducere, având declarate obiectivele specifice, activităţile, rezultatele aşteptate, inclusiv indicatorii de performanţă, se aplică pentru evaluarea rezultatelor obţinute, respectiv a indicatorilor de performanţă stabiliţi ca ţinte de realizat, pe o perioadă determinată;
1.8) elaborarea programului de pregătire profesională pentru implementarea sistemului de control intern managerial – acţiunile de formare şi perfecţionare profesională, atât pentru persoanele cu funcţii de conducere, cât şi pentru cele cu funcţii de execuţie.
2. Principalele repere ale activităţii de evaluare externă/îndrumare metodologică/audit a implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial:
2.1.Modul de organizare şi funcţionare a Comisiei de monitorizare urmăreşte:
2.2.Procesul de management al riscurilor la nivelul entităţii publice urmăreşte:
2.3.Gradul de realizare a procedurilor documentate urmăreşte:
2.4. Raportările anuale privind sistemul de control intern managerial urmăresc:
Pentru a afla informații clare, structurate și actualizate, vă aşteptăm la cursurile de SCIM din toată țara, unde o să întocmim împreună documentele comisiei 📑✏, stabilim concret responsabilitățile acestei comisii, ce verifică ARACIP-ul/Curtea de Conturi, discutăm clar, pe exemple şi modele de bună practică. ✅✅✅
Detalii complete și lista locațiilor programate pentru perioada următoare o aici:
Autor: Anamaria Ciocan