fbpx
  • 0790392994
  • cursuri@scim-vivid.ro

Bine ați venitpe site-ul nostru!

Sună acum0746170521

Trimite e-mailcontact@scim-vivid.ro

Teste cognitive – strategii de gestionare a raționamentelor verbale

În cadrul probei scrise a concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din această toamnă cel mai probabil se vor regăsi și itemi cu raționamente verbale.

Vă prezentăm mai jos câteva sfaturi de abordare a acestora, principalele tipologii de raționamente verbale și exemple de rezolvare a lor.


ITEMI ORDONARE

Dacă întrebările se referă la găsirea unei ordini, identificați logica din spatele aranjării și apoi efectuați ordonarea.

EXEMPLU:

Dacă vi se oferă următoarele cuvinte: carte, celuloză, cherestea, junglă, hârtie.

Soluție: Ordinea logică ar fi jungla, cherestea, celuloză, hârtie, carte.

Vi se poate cere să aranjați lucrurile în ordine crescătoare sau descrescătoare, pe baza unor criterii.


ITEMI ADEVĂRAT-FALS

În cazul unor întrebări adevărat-fals, încercați să reformulați informațiile în propriile cuvinte. Acest lucru vă va ajuta să identificați adevărul din frază.

Vi se cere să utilizați doar informațiile furnizate în întrebare, chiar dacă datele furnizate contravin lumii reale sau cunoștințelor personale. Nu faceți nicio ipoteză suplimentară cu privire la date. Deci, răspunsurile dvs. ar trebui să se bazeze exclusiv pe informațiile date.


ITEMI CAUZĂ-EFECT

Scopul principal al acestor întrebări este de a găsi o relație între cele două afirmații date. Relația care trebuie testată este dacă afirmațiile sunt legate cauzal.

Câteva reguli pentru întrebări despre cauză / efect:

•           Cauza va apărea înainte de efect

•             O condiție necesară pentru apariția evenimentului este o circumstanță fără de care evenimentul nu poate avea loc

•             Ambele evenimente exprimă rezultate generalizate care nu pot fi lipsite de nicio cauză specifică, dar pot influența anumiți alți factori.

•             Efectele din ambele afirmații pot fi cauzate de un al treilea eveniment necunoscut care poate fi cauza comună a ambelor evenimente.

Deci, în întrebări, sunt date două afirmații și trebuie să aflăm relația dintre ele, care din ele este cauză și care este efect.

Să înțelegem acest lucru cu ajutorul câtorva EXEMPLE:

             Ploaie și un val de tunete au lovit orașul în ultimele trei zile.

             Mulți oameni au rămas în interior în ultimele trei zile.

Soluție: afirmațiile date reprezintă o relație între ele. I este o cauză și II este efectul său, deoarece afirmațiile arată că, din cauza ploii și a tunetelor, oamenii au rămas acasă.

……..

             A existat o creștere considerabilă în vânzarea de alimente fără grăsimi hidrogenate.

             Acum, oamenii au devenit mai conștienți de starea lor de sănătate și de obiceiurile alimentare.

Soluție:

De asemenea, aici putem vedea că există o relație între afirmații. Ei spun că, deoarece oamenii au devenit preocupați de sănătate, există o creștere a vânzării produselor alimentare fără grăsimi hidrogenate, ceea ce arată că II este cauza și I este efectul acesteia.

…..

             În ultimii ani, piața locurilor de muncă s-a îmbunătățit pentru tinerii calificați profesional.

             Mulți tineri nu sunt capabili să obțină locuri de muncă conform așteptărilor lor.

Soluție:

În acest caz, nu poate exista nicio relație cauză-efect, așa cum se spune în I că piața s-a îmbunătățit și în II se spune că oamenii nu primesc locuri de muncă, ceea ce pare a fi în afara contextului. Deci, ambele afirmații pot fi fie cauze, fie efecte ale unor cauze independente. De asemenea, trebuie să vedem că ambele nu sunt efectele unei cauze comune, deci pot fi cauze independente.

ITEMI Afirmație – Explicație

În întrebările de tip afirmație / motiv – explicație, opțiunile date sunt:

Studiați cele două afirmații etichetate ca Afirmație (A) și Motiv/explicație (E).

Indicați dacă:

a) Ambele, A și E, sunt adevărate, iar E este explicația corectă a lui A

b) Ambele, A și E, sunt adevărate, dar E nu este explicația corectă a lui A

c) Dacă A este adevărat, dar E este fals

d) Dacă A este fals, dar E este adevărat

Cum să rezolvați afirmațiile și întrebările bazate pe raționament:

Să vedem un exemplu:

Afirmație (A): semințele trebuie tratate cu soluție fungicidă.

Motiv-explicație (E): semințele nu germinează, decât dacă sunt tratate cu soluție fungicidă.

Soluţie:

Mai întâi vom verifica dacă afirmația este adevărată sau nu.

În acest caz, afirmația este adevărată.

Acum vom verifica dacă motivul este adevărat sau fals.

În acest caz, motivul este fals, deoarece semințele sunt tratate cu fungicid înainte de însămânțare pentru a evita boala transmisă de semințe. Dar, nu este un fapt adevărat că, dacă semințele nu sunt tratate cu soluție fungicidă, ele nu pot germina. Prin urmare, opțiunea c) este adevărată.

Să ne uităm la încă un exemplu:

Afirmație (A): Apendicele este un organ vestigial din corpul uman.

Motiv (E): Nu participă la digestie.

Soluţie:

Din nou vom urma pașii de mai sus.

Verificați dacă afirmația este adevărată și apoi verificați dacă motivul este adevărat.

Astfel este clar că apendicele este un organ vestigial din corpul uman și nu participă la digestie. Prin urmare, afirmația și rațiunea sunt corecte și rațiunea explicată explică pe deplin afirmația dată. Prin urmare, opțiunea a) este răspunsul nostru.

ITEMI Succesiune logică de cuvinte

După cum sugerează și numele, în acest tip de întrebări, este dat un grup de cuvinte și vi se cere să le aranjați într-o ordine logică. Să analizăm diferite tipuri de secvențe și strategii de rezolvare.

Trucuri și strategie pentru „Secvența logică a cuvintelor”

1.            Secvența etapelor unui proces sau a unei serii de evenimente

În acest tip, grupul dat de cuvinte semnifică etapele de dezvoltare a unui proces sau a unei serii de evenimente care au dus la o întâmplare majoră. Vi se cere să observați comanda care merge de la „începutul până la sfârșitul procesului”. De exemplu. evenimentele care au dus la un război, etapele de fabricație etc.

2.            Secvența creșterii sau scăderii valorii / mărimii / intensității

Acest tip de secvențe sunt ușor de aranjat dintr-o singură încercare. Vi se cere să aranjați grupul de cuvinte într-o ordine descrescătoare sau crescătoare. Criteriile pot fi: vârsta, dimensiunea, valoarea, aria, intensitatea, costul etc.

3.            Conform dicționarului

În acest tip de secvență, trebuie să aranjați cuvintele conform ordinii date în dicționar. Cu alte cuvinte, vi se cere să le aranjați alfabetic.

4.            Secvența obiectelor / lucrurilor de la „parte” la „întreg”

În acest tip de secvență, cuvintele date aparțin unui anumit grup sau clasă de lucruri. Trebuie să le aranjați într-o ordine care să pornească de la unitatea de bază și să ajungă la întreg. De exemplu, un aranjament poate începe cu „celula” fiind unitatea de bază și se poate încheia cu o „ființă vie”.

Exemplu:

Instrucțiuni: Aranjați cuvintele date într-o succesiune cu sens și alegeți opțiunea potrivită dintre opțiuni.

1. Piatra-Neamț 2. Univers 3. Neamț 4. Pâmânt 5. România

1, 2, 3, 4, 5

2, 4, 5, 3, 1

3, 4, 2, 1, 5

4, 1, 5, 3, 2

Răspunsul este opțiunea 2.

ITEMI Clasificare în raționament

Întrebările bazate pe clasificare testează capacitatea unui candidat de a identifica trăsăturile comune dintre setul de cuvinte dat. În majoritatea întrebărilor, vi se cere să aflați cuvântul care este cel mai puțin asemănător celorlalte cuvinte date.

Diferitele tipuri de întrebări de clasificare sunt:

•             Identifică cuvântul ciudat

În acest tip de clasificare, cuvintele semnifică unele lucruri / obiecte clasificate pe baza proprietăților și caracteristicilor comune. Vi se cere să găsiți cuvântul care nu se încadrează în grup.

Uitați-vă la următorul grup de cuvinte: artificial, făcut de om, natural, sintetic.

„natural” este cuvântul ciudat aici.

•             Identificați perechea ciudată de cuvinte

În acest tip de întrebări, opțiunile de răspuns sunt date sub formă de perechi, unde perechea de cuvinte este legată între ele într-un fel. Vi se cere să identificați acea pereche care nu împărtășește relația / caracteristica comună.

Uitați-vă la următoarea pereche de cuvinte: Mere: Gem, Lămâie: Citrice, Dovleac: Piure, Roșie: Supă cremă.

În acest exemplu, lămâia și citricele nu sunt legate între ele ca celelalte perechi.

•             Identificați grupul de litere nepotrivit

În acest tip de clasificare, sunt date grupuri de litere aleatorii care urmează un model comun. Trebuie să identificați grupul care nu se conformează acelui model comun.

Exemplu: ACE, GIK, BEG, PRT

În acest exemplu, „BEG” este grupul de litere nepotrivit.

Pregătiți-vă din timp pentru concurs, participând la cursurile Vivid Education, susținute de specialiști în domeniu:


Vă stăm la dispoziție şi cu alte informații:

📲0746 170 521

📩cursuri@scim-vivid.ro

Feedback-uri participanți AICI.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este Feedback3-scaled.jpg
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

error: Content is protected !!