Mentinerea echilibrului dintre disciplina in clasa si captarea interesului elevilor este o problema ce s-a nascut probabil odata cu aparitia primelor forme de invatamant. Majoritatea copiilor au mintea jucausa si o imaginatie pe masura, fiind astfel greu de convins sa ramana concentrati pe o perioada mai lunga. In acelasi timp, exagerarea cu masurile disciplinare are de obicei efectul advers de a inhiba capacitatea extraordinara a copiilor de a invata si retine informatii.
De-a lungul timpului, profesorii au abordat diferite proceduri si strategii bazate in general pe recompense si pedepse, cu varii grade de succes. O solutie ce s-a dovedit insa a fi foarte eficienta, indiferent de materia predata, varsta elevilor sau educatia anterioara a acestora, este legata de una dintre cele mai elementare emotii umane: empatia.
Daca un elev intarzie la ore, cea mai des intalnita reactie din partea profesorului este de a-i spune, in termeni mai mult sau mai putin blanzi, ca acel comportament nu este unul acceptabil. O solutie ce poate parea contraintuitiva este de a-l intreba pe respectivul elev daca este totul in regula si de a-i spune ca atat profesorul cat si restul elevilor i-au simtit lipsa cat acesta a fost absent. In loc sa asocieze intarziatul la ore cu frica de o eventuala pedeapsa, acel copil va evita pe viitor sa intarzie fiindca stie ca este o parte importanta din acel colectiv.
Acelasi principiu se poate aplica si la acei elevi ce isi creeaza obiceiuri proaste, precum nefacutul temelor. In loc de a pedepsi un elev care a venit in mod repetat cu tema nefacuta, profesorul va avea mai mult succes daca arata un interes autentic in motivele pentru care repectivul elev nu s-a facut tema. Din nou, elevul se va simti in viitor mai responsabilizat sa isi faca temele, nu de frica unei pedepse, ci fiindca va simti o datorie morala fata de un profesor caruia ii pasa de el si fata de restul colegilor.
In multe astfel de situatii, profesorul va descoperi ca motivele pentru care un elev nu isi da silinta la scoala sau este neconcentrat la ore nu au o legatura directa cu scoala, ci cu alte evenimente ce se petrec in viata acetora. Copiii sunt foarte sensibili la problemele parintilor si ale altor adulti din jurul lor, aceste probleme afectandu-le in general si dorinta de a invata.
Desigur, aceasta abordare este mai dificil de pus in aplicare decat poate parea la prima vedere. Copiii sunt foarte ingeniosi si, cu timpul, vor descoperi ca o buna modalitate de a evita diverse metode disciplinare este de a inventa diverse probleme si situatii. Aici intervine intuitia si experienta profesorului, fiind importanta si o buna comunicare cu parintii elevilor.
Per-total, insa, atunci cand elevii se simt ca fiind o parte dintr-o comunitate si ca problemele lor sunt ascultate, vor fi in mod instinctiv mai motivati sa isi dea silinta la scoala.
Autor: Anamaria Ciocan
Sursa: https://www.weareteachers.com/classroom-management
Pentru a fi la curent cu noutățile legislative din domeniul învățământului preuniversitar, vă invităm la cursurile practice Vivid Education, unde ne propunem să traducem legislația pe înțelesul tuturor, venim cu modele de documente pentru fiecare cursant, stabilim concret structura acestora 📑✏ , responsabilitățile pe care le aveți, ce verifică ARACIP-ul/Curtea de Conturi, discutăm clar, pe exemple şi modele de bună practică (Comisia CEAC, Comisia SCIM, Documente manageriale, Achiziții Publice și SICAP, GDPR-protecția datelor personale).
CURSURI ONLINE
CURSURI FAȚĂ ÎN FAȚĂ
Vă stăm la dispoziție şi cu alte informații:
📲0746 170 521
📩cursuri@scim-vivid.ro