Ora de muzica este deseori vazuta de parinti ca fiind o activitate mai putin importanta in dezvoltarea copilului lor decat materiile „serioase”, precum limba romana sau matematica. Aceasta viziune pare in general impartasita si de catre autoritati, muzica fiind marginalizata sau chiar eliminata din multe propuneri de programa scolara. Probabil ca rationamentul din spatele acestei lipse de prioritizare a studierii notelor muzicale si a istoriei muzicii este bazat pe presupunerea ca respectivii elevi pot studia si in particular, folosind astfel timpul petrecut la scoala pentru a se concentra pe celelalte materii.
Un studiu recent sugereaza insa contrariul. Acesta a fost realizat de universitatea canadiana University of British Columbia prin studierea a peste 100.000 de elevi ce au absolvit liceul intre anii 2012 si 2015. Peste 15.000 dintre ei au studiat si muzica in paralel sub diverse forme, studiul aratand ca acestia au avut rezultate mai bune la materii precum limba materna, stiinte sau matematica.
Nu este prima tentativa de a cerceta corelarea dintre lectiile de muzica si performantele la alte materii, insa precedentele studii nu au fost realizate la o scara asa larga. Numarul mare de participanti a permis cercetatorilor sa controleze anumiti factori ce ar putea perturba rezultatele, precum elevii ce au inceput sa studieze muzica tocmai fiindca aveau rezultate bune la alte materii sau cei ce nu au putut lua ore de muzica din cauza factorilor socio-economici, aceasta categorie avand in general si note mai slabe.
Intrand si mai mult in detaliu, s-a observat ca elevii ce se pregateau pentru a canta la un instrument s-au descurcat mai bine la scoala decat cei ce luau lectii de canto, in ciuda faptului ca, in general, invatarea unui instrument este mult mai solicitanta.
Desi studiul demonstreaza ca muzica imbunatateste performantele scolare ale celor ce o studiaza, motivele din spatele acestui fenomen sunt inca neclare. Studiul nu isi propune sa exploreze posibile explicatii, insa ofera cateva ipoteze ce vor fi cu siguranta studiate in viitor. In primul rand este cunoscut faptul ca repetarea la un instrument muzical provoaca schimbari neurologice ce au darul de a imbunatati functiile cerebrale, in special memoria. O alta posibila explicatie este felul in care invatarea unui instrument invata copilul despre recompensele antrenamentului. Acesta va simti pe propria piele faptul ca, daca te dedici unei activitati si daca repeti constant, rezultatele vor veni si imbunatatirea va fi una continua. Aceasta abordare se aplica si la majoritatea materiilor scolare, elevul stiind astfel ca munca lui va da la un moment dat rezultate.
Indiferent de motivele corelarii dintre lectiile de muzica si performantele scolare imbunatatite, concluzia pare sa fie faptul ca invatarea unui instrument muzical in particular sau studierea muzicii in cadrul programei scolare are un efect pozitiv asupra intregii activitati scolare ale elevului. Acesta isi va imbunatati memoria si va cunoaste valoarea exercitiului, aceste lectii fiindu-i utile chiar si dupa ce va parasi bancile scolii.
Autor: Dan Teodorescu
Surse:
A population-level analysis of associations between school music participation and academic achievement.https://psycnet.apa.org/record/2019-34936-001?fbclid=IwAR0sCzjgorwNJ_0TGK3kO12FAzYpWC2rWyVygFji2CrxqjRPpkRC9yCApaw
Music students do better in school than non-musical peershttps://www.sciencedaily.com/releases/2019/06/190624111504.htm?fbclid=IwAR0ujxtDtnpb9ECy15H_6DaP1AZtOizT5_U6jiRBRItBsODM6aVMB25NRzY
Programul National Cantus Mundi www.cantusmundi.ro